جمعه ؛ 30 شهريور 1403
10 بهمن 1400 - 08:51

واشنگتن: «فشار حداکثری» علیه ایران، شکست فاحش بود

دولت قبلی ایالات متحده برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشته است.کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود و خلاف هر آن چه که وعده بود، محقق شد.
کد خبر : 10925

پایگاه رهنما:

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اخیراً در کنفرانس خبری روزانه خود، با نادیده گرفتن فشارهایی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در یکسال گذشته به ایران وارد کرده، تأکید کرد که کارزار فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه تهران یک شکست فاحش بوده است.

بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: «واقعیت این است که دولت قبلی ایالات متحده برای ما مجموعه‌ای از گزینه‌های وحشتناک باقی گذاشته است.کارزار فشار حداکثری یک شکست فاحش بود و خلاف هر آن چه که وعده بود، محقق شد.»

پرایس تصریح کرد که دولت ترامپ وعده داده بود که با سیاست فشار حداکثری علیه ایران، به یک توافق بهتر با ایران خواهد رسید که این وعده محقق نشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با نتایج معکوس سیاست فشار حداکثری رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه ایران ادامه داد که ترامپ وعده داده بود که با کارزار فشار حداکثری در برنامه هسته‌ای ایران وقفه ایجاد کند که این نتیجه معکوس داشت و موفق به تحقق این هدف نشد.

پرایس همچنین ادامه داد که دونالد ترامپ همچنین وعده داده بود که با اعمال فشار حداکثری به جمهوری اسلامی، جامعه بین‌الملل را علیه ایران متحد کند که اینگونه نشد و عکس تمامی این موارد محقق شد.

وی سپس با اشاره به این موارد گفت: «بر خلاف آن چه ترامپ وعده داده بود، (هم‌اکنون)، ما یک برنامه هسته‌ای ایران را به ارث برده‌ایم که رو به جلو می‌تازد و یک برنامه هسته‌ای ایران را داریم که در معرض نظام راستی‌آزمایی و نظارت قرار ندارد.»

در حالی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از کارزار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرده است که دولت بایدن همواره سعی می‌کند که کم کاری دولت بایدن در پیشبرد مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را با برجسته کردن اشتباهات سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران مخفی کند و کارنامه عملکرد یکساله گذشته بایدن نشان می‌دهد که وی همچنان سیاست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق علیه ایران را حفظ کرده است.

  • بایدن: قصد ندارم به اوکراین نیرو بفرستم

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه گذشته گفت که پیش بینی نمی‌کند که نیروهای آمریکایی وارد اوکراین شوند. وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «هیچ نیروی آمریکایی وارد اوکراین نخواهد شد.»

وی ادامه داد: «تصمیم برای قرار دادن نیروها در حالت آماده باش بالا، تحریک آمیز نبوده بلکه با هدف اطمینان دادن به متحدان آمریکاست.»

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد: «هیچ قصدی برای قرار دادن نیروهای آمریکایی یا نیروهای ناتو در اوکراین نداریم اما همانطور که گفتم، اما اگر وی (ولادیمیر پوتین) حرکتی بکند، پیامدهای اقتصادی شدیدی به همراه خواهد داشت.»

بایدن در پاسخ به سوالی در این باره که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی علیه شخص رئیس جمهور روسیه اعمال خواهد شد، گفت: «بله، من آن را می‌بینم.»

گزارش اندیشکده صهیونیستی؛ توان مقابله با ایران را نداریم

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (INSS)دوشنبه گذشته، گزارش سالانه خود را به «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی تحویل داد.

بنابر گزارش روزنامه «العربی الجدید»،  مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارش سالانه خود همچون سال‌های گذشته تأکید کرد که ایران کماکان بزرگترین چالش خارجی برای تل‌آویو به شمار می‌رود و این رژیم با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، به تنهایی و عملا قادر به مقابله با این کشور نیست.

در ادامه گزارش مذکور آمده است که تل‌آویو به تقویت همکاری‌ها، هماهنگی‌ها و روابط ویژه خود با آمریکا نیاز دارد؛ خواه کشورهای امضاءکننده توافق هسته‌ای با ایران به توافق برسند یا خیر.

مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین هشدار داد که ایران به فعالیت‌های منطقه‌ای خود از جمله تهدید فراگیر تل‌آویو همچنان ادامه می‌دهد. این مرکز در این خصوص عنوان کرد که این تهدید از راه توسعه برنامه‌ موشک‌های نقطه‌زن جنبش حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های مستقر در سوریه و همچنین هزاران موشک، راکت و پهپادی که قادر به نفوذ به فلسطین اشغالی هستند، شکل می‌گیرد.

الحشد الشعبی: مستشاران آمریکا خطرناک‌تر از نظامیان آن هستند

«قاسم مصلح» فرمانده ستاد عملیات الحشد الشعبی در استان «الانبار» در گفت‌وگویی با شبکه «العهد» اعلام کرد، تا زمانی که الحشدالشعبی در عراق است داعش در این کشور تکرار نخواهد شد.

وی گفت: ورود فراری‌های زندان الحسکه سوریه به عراق آسان نیست ما تمام تدابیر امنیتی لازم برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها به عراق را اتخاذ کرده‌ایم. هماهنگی خوبی میان نیروهای عراقی و طرف سوری وجود دارد.

المصلح ادامه داد، همه از جمله عشایر و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تجربه تلخ ۲۰۱۴ آماده هستند، تا زمانی که نیروهای الحشد در عراق حضور دارند تجربه داعش در این کشور تکرار نخواهد شد. همکاری امنیتی خوبی میان نیروهای الحشد الشعبی و اهالی الانبار وجود دارد.

وی ضمن اعلام اینکه الحشد یک سیستم اطلاعاتی قوی دارد، تأکید کرد، الحشدالشعبی امروز نیرویی ایدئولوژیک است که می‌تواند وظایف خود را به بهترین وجه انجام دهد.

المصلح در ادامه گفت: نیروهای ائتلاف بین‌المللی بیش از یک بار نیروهای امنیتی ما را هدف گرفته‌اند و پهپادها همیشه بر فراز نیروهای ما القائم در حال پروازند.تا زمانی که پرواز پهپادهای ما ممنوع باشد تسلط بر منطقه غربی میسر نمی‌شود.

وی در پایان افزود، نیروهای اطلاعاتی و مستشاری آمریکایی خطرناک‌تر از نیروهای نظامی این کشور در عراق هستند.

بایدن میزبان امیر قطر در کاخ سفید خواهد بود

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای عنوان کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید میزبان «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر خواهد بود.

بر اساس اعلام برخی منابع خبری، یکی از محورهای این دیدار، گفت‌وگو درباره انتقال گاز ال‌ان‌جی قطر به اروپا در بحبوحه تنش روسیه با اوکراین است تا بدین ترتیب کمبود احتمالی گاز اروپا در صورت بروز تنش شدید با روسیه، جبران شود.

خبرگزاری رویترز نیز نوشته بود که موضوع ایران نیز یکی از موضوعاتی خواهد بود که در این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت.

حمله راکتی به محل میزبانی رئیس پارلمان عراق

خبرنگار شبکه خبری راشاتودی در عراق خبر داد که محل میزبانی از مهمانان «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در بخش الکرمة در استان الانبار هدف حملات راکتی قرار گرفت.

این شبکه خبری نوشت که دست کم 4 موشک به این محل شلیک شده اما این حمله تلفات انسانی به همراه نداشته است. چند روز پیش نیز انفجار در یکی از مقرهای حزب محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در بغداد رخ داده بود.

گروه‌های مقاومت عصائب اهل الحق و کتائب حزب الله طی روزهای اخیر با صدور بیانیه‌هایی تاکید کردند که این حملات مشکوک با هدف سنگ اندازی در روند پیشبرد فرآیند سیاسی پس از انتخابات عراق انجام می‌شود.

جریان صدر به عنوان حزب سیاسی پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر عراق، طی هفته های گذشته در حال رایزنی با دیگر گروه‌های شیعی عضو الاطار التنسیقی(چارچوب هماهنگی) بود؛ اما به عقیده کارشناسان تلاش‌های پشت پرده‌ای برای به انزوا کشاندن چارچوب هماهنگی و شریک نکردن آن در دولت آتی عراق جریان دارد

 

ارسال نظرات